Håndarbeid

masker

Håndarbeid, håndverk og kunstneriske aktiviteter er blandt Steinerskolens grunnpillarer. Disse fagene øver innlevelse og vurderingsevne.  De fysiske ferdigheter blir verktøy for personligheten. Alle praktiske fag krever handlekraft, og eksisterer først når de blir utført. Gjennom herming, dristighet og gjentagelse erobrer barnet kunsten.

Strikking, hekling, søm og spinning øves de første årene. Det lages helst praktiske ting. Det er viktig at dette ikke blir underholdning eller tidsfordriv, men livsviktig! Gjennom stadig større selvstendighet oppdager barnet både seg selv og hva det mestrer.

På ungdomstrinnet blir elevene mer oppmerksomme på sine egne personlige muligheter og begrensninger. Nå er det tid for å jobbe med mer krevende materialer,  som må føye seg under myndige hender. I 8. klasse er det tid for å begynne lærarbeidet. Det krever nøyaktighet, konsentrasjon og utholdenhet. Avslutningsvis lager de sitt eget belte med preget mønster og påsydd beltespenne.

Arbeidet med lær fortsettes gjerne i 10. klasse. Nå lager vi en monteringsoppgave der en boks får lokk, et pennal, lommebok eller en egendesignet veske blir til. Svivelteknikk (en dekoreringsmetode) innføres.

Toving og filting i ull er også et barnetrinnstema som videreutvikles på ungdomstrinnet. I 8. klasse lages det såler, i 9. klasse jobbes det med flat toving som siden monteres til en pose, en pute eller lignende. Elevene bruker nå tid på å dekorere arbeidet med f. eks filtenål. I 10. klasse tover elevene sine egne votter eller sokker.

Ettersom pubertetens indre og ytre forvandlingsprossess er overstått fremtrer et tenkende ungt menneske som kan sine ting.

 

 
Forsiden | Skolen | Håndarbeid